Followers

21 August 2012

cara nak buat puding Triffle

assalamualaikum,,
haii korang camne raye? seru tak.terutamanya kanak-kanak maklumlah apabila menjelang syawal je orang akan kasi duit..bila raya je dalam kepala pasti teringat "duit"..
hihi..
alhamdulillah even umur dah mencapai 17 tahun ade jgk yang masih setia kasi i duit..
suka, suka..:) 

wah intro pom panjang lebar..hihi..sebenarnya shaz nk tunaikan permintaan kawan-kawan camne cara nk buat puding triffle tu.btw tak susah pom, senang aja.. puding nim sesuai untuk ape-ape je majlis sbb diew cam colourful skit. :) cam party ke okey jgk... nak nak sekarang time raye so korang bleyh buat laa puding nim nk kasi mak ke, aunty ke kan..so selamat mencuba lah ye..

bahan-bahannya:
kek gulung
 bird kastard
jelly merah
coktail (buah campuran)
pewarna merah

cara membuatnya:

step 1: mula-mula korang potong kek gulung tu cam kat bawah nim.shaz selalu guna kek gulung yang hijau punya(pandan) lau korang nk guna yang coklat ke strawberry ke bleyh juga..

and then kek tu jangan dipotong terlalu tebal and terlalu nipis cause kita akan lapiskn kek tu dgn buah-buahan,

 step 2: seterusnya korang taburkan buah-buahan tersebut(coktail) bersama airnya sekali ke atas kek..seperti gambar dibawah.



 step 3: kemudian korang panaskan kastard 2 cawan dan campurkan ia dengan 3 gelas cawan air masak..biarkn ia mendidih dan biarkan ia pekat and likat. kat sini korang tak perlu masukkn gula sebab buah-buahan dan kek sudah pun manis,( kurangkn gula k)..apabila sudah nampak agak pekat so korang tuangkan ia ke atas kek gulung anda tadi seperti di bawah  ini..ratakan ia dan tutup bahagian kek tersebut.

(sesuaikn kastard dan air masak anda dengan kuantiti yang anda ingin sediakan)

 step 4: korang panaskan jelly(perisa strawberry) dan tuangkan 3 cawan air masak..stirr it until diew nmpak pekat ..tambahkan 10 sudu besar gula ke dalam campuran tersebut..kemudian biarkn ia mendidih. then, titikan pewarna merah sedikit agar jelly kita itu nampak lagi merah dan menarik..

bila dah pekat dan mendidih..korang tuangkan ia seperti dalam gambar diatas dan ratakannya..jelly lagi tebal lagi cantik..:) then letakkan puding triffle di dalam peti sejuk.. finally! dh siap ..:)
 boleyh dimakan trus..

SELAMAT MENCUBA :)

No comments: